Thursday, July 13, 2017

Suatu waktu dulu, saya pernah terpuruk ibarat kain yang buruk. Akibat dari bisnes yg gagal total. Lalu jadi seorang muflis yg dijauhi rakan dan taulan. Orang orang yang kita kenal tiba tiba menjadi sangat asing. Percakapan mereka sudah tidak lagi mesra. Bahasa tubuh mereka nampak macam nak cepat menghindar dari kita. Kita mendekati mereka bingkas pergi.

Pak guru memujuk. "Ya udah nak Rusli. Kalau manusia nggak mahu bersahabat dengan kamu lupakan dulu mereka. Bereskan dulu pekerjaan kamu. Nanti suatu waktu mereka yg tersipu sipu mencari kamu".

Sesungguhnya, mereka bukan lah sahabat yang penting. Sahabat kamu yg paling penting sekarang adalah Allah dan seluruh isi alamNya. Allah tidak pernah meninggalkan kamu. Begitu juga Alam ini.

Justeru sahabat anda yang utama adalah yg tetap bersama kamu ketika kamu bertungkus lumus mengerjakan usaha kamu sekarang ini.

Contoh, krn kamu skrg lagi ngerjain Burger maka semua mesin alatan perkakasan bahkan bahan bakunya adalah sahabat kamu yg sebenarnya. Inilah sahabat yg akan membawa kamu ke puncak sukses.

Nah! Setiap hari, kamu harus bicara dgn mereka. Bicarakan apa yang akan kamu kerjakan bersama mereka.

Setelah itu saya tidak lagi terhegeh hegeh mendatangi kawan2 yang dah tak mcm kwn, saya kini lebih banyak bercakap dgn pokok2, van, mesin, alatan pemprosesan dan bahan mentah.

Bila ada peluang saya akan memencilkan diri di masjid atau di hutan rekreasi. Berbicara dengan alam burung burung dan tumbuhan.

Dari situ, saya mendapat energy dalaman yang sangat luar biasa. Saya mendapat kata2 inspirasi dan panduan dari suara ghaib. Hubungan saya dengan alatan bisnes saya amat unik dan istimewa. Seolah olah mereka bercakap cakap dengan saya.
Sbb itu saya sering terlihat berbual-bual seorang diri. Bagi orang lain saya dianggap sudah mereng.

Akhirnya saya berjaya membayar semua hutang saya dan mula membeli properti. Rakan yang dulunya menghindar kini datang kembali dgn hamburan kata kata pujian.

Ramai yang bertanya tentang apa yang saya lakukan dalam masa era terpuruk dulu. Bila saya tulis buku dan cerita tentang energi ramai pula yang meremehkan kan cerita saya sebagai dongeng. Atau dgn istilah pseudo sciences.
Terpulanglah kau orang nak kata apa. Cerita dongeng ke pseudo sciences ke.

Saya mampu keluar dari kemelut yg dasyat itu dgn ilmu pseudo sciences inilah. Bukan add math. Bukan physic atau disiplin ilmu yang dibanggakan
oleh orang2 sains tulen yang ghairah mengecam orang.

Jangan dengar sangat motivasi Kamikaze.
Maksudnya, baru dengar motivasi dua tiga sesi, baru baca buku yg menyentap, lalu teruja dengan skema canggih (dgn janji pendapatan bulanan lima angka) terus berhenti kerja. Saya tidak pernah (dlm motivasi saya) mencadangkan sesiapa berhenti kerja. Lebih lebih lagi dua dua suami isteri berhenti serentak. Jangan mencurahkan air di tempayan hanya kerana dengar guruh di langit. Jangan yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran.
Pak guru saya bilang:
"Tidak kira bisnes apa yang anda akan ceburi, lihat sisi jeleknya dulu dong".
Tanyakan potensinya dgn yg benar benar ahli.
Kemudian siapkan 7 langkah pragmatik. Apa akan aku lakukan jika projek ini gagal total. Dan apakah 7 akibat yang mungkin terjadi kepada diri anda dan keluarga akibat kegagalan tersebut.
Jika anda tidak sanggup menerima akibatnya. Baik ambil jalan yg betul2 selamat. Iaitu ceburi bisnes yg boleh dilakukan tanpa berhenti kerja.
Menyesal dulu pendapatan menyesal kemudian tidak berguna

Sekarang saya nak tengok berapa ramai yang minat nak tahu prospek bidang bidang bisnes kearah jutawan senyap. Cer komen sikit..😉Tarikh Prebiu percuma tentang program latihan Chef usahawan.

14.7. 2017 hari jum'at di wisma Dato'Rusly wakaf Che yeh kota Bharu. Jam 8.30mlmsampai pukul 11.00 mlm

Sertai lah program Jutawan. Senyap Dato Rusly untuk kita lakukan pembedahan metafizik. Membuang bibit malas yg beralas dlm diri kita. Kemudian kita implant pula bibit rajin berani dan istiqamah dalam jiwa kita.

Tempahlah kerusi jutawan anda skrg untuk;
Kota Bharu DI Wisma Dato Rusly .

.Contact utk pendaftran,
sms/ WHATSAPP;
nama,i/c.program.dan lokasi ke 0133319624

No comments:

Post a Comment